Content Marketing World – de facebook like wars

OK, na een prachtige voormiddag en toffe shotgun sessies tijdens de lunch achter de rug, heeft de ‘content marketing world conference’ nog 1 verrassende namiddag voor ons in petto.

Je hebt content, en dan?

OK, je bent door de creatie van je content heen. En dan moet die nog goed gevonden worden (eindelijk komt het!). De marketing van je content en de distributie van je content, een onwaarschijnlijk belangrijk deel van content marketing. Waar sta je met je kwaliteitsvolle content als je de deur voor het ontvangen van bezoekers niet openmaakt?

Een algemene consensus in deze sessie was dat de getallen (je bereik) er toe doen, maar dat de gerichtheid van je inhoud evenzeer belangrijk is. Dat er zoals aan ego-bidding wordt gedaan binnen Google Adwords ontstaan er stilaan ook Facebook-fans oorlogen en like-wars. Het lijkt voor velen om ter meeste fans. Een reactie die eigenlijk geen steek houdt indien je de effectiviteit en de activiteit van de fans in rekening zou brengen. Liever 10 echt geinteresseerden dan 10000 fans?

Vandaar dat je best een mix van KPI’s hanteert:

  • Consumptie KPI’s: pageviews, fans, …
  • Sharing KPI’s: likes, retweets, …
  • Lead KPI’s: downloads, contacts, …
  • En uiteindelijk Sales KPI’s

De closed loop dus. Een droom die iets makkelijker te realiseren is bij e-commerce vs investeringsgoederen.

Content Curation

‘Content curation’ kan je omschrijven als het (door)verwijzen naar, het ter beschikking stellen van interessante inhoud voor jou doelgroep die niet door jezeff is gecreëerd. In welke mate moet de inhoud die ik mijn doelgroep aanreik mijn eigen inhoud zijn? Helping is the new selling! En een belangrijk voordeel van curation is in het algemeen de tijdswinst. (check out: http://www.convinceandconvert.com/social-media-measurement/new-research-finds-the-curation-vs-creation-sweet-spot/: 40% eigen content zou ideaal zijn)

Een zeer interessant topic waar je met heel wat verbeelding en creativiteit in te werk kan gaan om mooie dingen te creëeren voor je doelpubliek. Curation start natuurlijk bij het opspeuren van interessante content en dat kan je manueel doen, maar tegenwoordig komen er zowat elke dag nieuwe tools ter beschikking om je hierbij te helpen. (http://www.mindmeister.com/55395228/the-newsmaster-toolkit-best-content-curation-tools)

Zijn we allemaal storytellers? Waarom niet?

Kevin Smit van smodcast internet radio heeft één grote gave, zo zegt hij zelf. En dat is praten. Een authentiek verhaal brengen, en hij doet dat met veel humor. Een echte spraakwaterval met onverwachte hillarische onvoorbereide wendingen. Eigenlijk is hij een content marketeer geworden zonder het zelf te beseffen en is zijn grootste waarde nu zijn content en het publiek dat hij heeft opgebouwd via zijn shows en podcast, die hij online gratis ter beschikking stelt. Ik zie sterke gelijkenis met het verhaal van Jim Kukral. Beiden zijn dingen beginnen doen. Gewoon doen! Misschien dingen waarvan anderen zich afvroegen waarom. Hun antwoord: waarom niet?

Wrap-Up

Deze content marketing world conference was een boeiende ervaring met boeiende, zeer open en directe deelnemers. Gecombineerd met meestal talentvolle sprekers maakt dit avontuur absoluut geslaagd. En Jim, we gaan hier iets mee doen!


Executive Summary

Wat? Verslag van onze laatste namiddag content marketing world #cmworld
Waar? Cleveland
En? Facebook like wars die onstaan en de kracht van ‘Waarom niet?’

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *