Content marketing goes visual

Je hebt je baas eindelijk kunnen overtuigen dat content marketing essentieel is voor je marketingstrategie. Je hebt een copywriter gevonden die wat kaas heeft gegeten van je product of branche. Je bent er zelfs in geslaagd je artikels op het juiste moment aan de juiste doelgroep te tonen. Driewerf hoera! Of toch niet?content marketing

Wanneer we content zeggen, denken we al snel aan platte tekst, relevant voor je bezoekers. In de praktijk blijkt echter dat bezoekers weinig tijd hebben om al deze tekst te lezen en veel regels worden gewoon overgeslagen in het leesproces. Hoe dit komt? We leven nu eenmaal in een wereld met een overvloed aan informatie. Lezers beslissen vaak in één oogopslag of een artikel, blog of website relevant is voor hen. 90% van informatie die naar onze hersenen gaat is visueel en visuele informatie wordt 60 000 keer sneller verwerkt dat gortdroge tekst. Hoe zorgen we er dan voor dat we de aandacht van de bezoeker snel kunnen vangen en behouden?

VISUALISEER – CONCEPTUALISEER

Het antwoord is visual content marketing. Maak gebruik van afbeeldingen om je bezoekers te begeleiden door een proces. Dit kunnen zowel foto’s, infografieken, video’s en veel meer zijn. Belangrijk is dat ze een verhaal vertellen dat relevant is voor je bezoeker en tegelijk jouw boodschap versterkt. Het gaat hier niet zozeer om het realiseren van een verkoop. Beschouw het eerder als een tegemoetkoming aan je klant om hem of haar te helpen met een behoefte. Het visualiseren van content is een logische stap in dit verhaal. Naar de toekomst toe, zullen copywriters en designers steeds nauwer met elkaar moeten samenwerken. Webdesigners kennen dit concept al langer: de zogenaamde ‘look & feel’ van een website: een site voor een boekhoudkantoor zal er anders uitzien dan een site voor een een merk van sportkleding, bv. Hoewel dit lijkt op het intrappen van een open deur, blijkt dit in de praktrijk een element te zijn waar niet altijd even goed over nagedacht wordt.

ENKELE TIPS OM DIT ALLES TE REALISEREN

Visual marketing is een krachtig gegeven. Het kan een enorme boost betekenen in het aanbieden van je producten of ideeën online:

  1. Zorg voor afbeeldingen die relevant zijn en je hele idee of concept in één oogopslag overbrengen. Pas op met generische stock-foto’s die je op het web vindt. Zorg voor kwalitatieve foto’s.
  2. Maak statistieken aantrekkelijk en sexy. Dit maakt het voor lezers aangenamer.
  3. Draai niet rond de pot. Kom zo snel mogelijk ter zake. Visual marketing betekent dat je je taalgebruik moet aanpassen.
  4. Op Facebook scoren foto’s het beste voor likes, comments  en shares. Uit een onderzoek bleek dat 98% van de ondervraagden met een Pinterest-account ook een Facebook en/of Twitter account hadden.
  5. Na het bekijken van een productvideo stijgt de kans tot een aankoop met maar liefst 85%.

visual content marketingVisual content trekt mensen aan en laat mensen toe je merk beter te begrijpen. Denk bijvoorbeeld aan de timeline van Facebook: dit biedt bedrijven de kans om hun geschiedenis visueel te delen. Coca-Cola heeft dit reeds gedaan. Starbucks vertelt niet enkel wat hun personeel doet, ze tonen effectief wat er achter de schermen gebeurt met échte klanten en werknemers. Dit creëert een menselijke connectie en zo kan je merkervaring delen. Merken zijn emoties! Logo’s worden je vriend op Facebook, het worden entiteiten. Je begrijpt waarschijnlijk je merk in je eigen hoofd. Bedenk hoe je dit visueel kan overbrengen. Als je ooit een kinderboek hebt gelezen vond je de afbeeldingen waarschijnlijk veel leuker dan de tekst. Volwassenen zijn niet zo veel anders dan kinderen. Afbeeldingen doen meer dan de aandacht trekken: ze creëren engagement.

WE, THE PEOPLE

Een laatste reden waarom bedrijven meer aandacht moeten besteden aan visual content en -marketing is de democratisering van het internet. De sociale netwerken laten consumenten toe producten te maken of te kraken. Bovendien kunnen ook kleinere ondernemingen die niet over grote marketingbudgetten beschikken via deze wegen dichter bij de consument komen. Vooral in tijden van crisis is deze weg een belangrijke optie voor adverteerders. Visual content marketing blijft winnen aan belang en zal snel een volwaardige plaats innemen naast klassiekere vormen van advertising.

infografieken SEO

 

 

 

 

 

 

 

 

Executive Summary

Content marketing goes visual: het gebruik van visuele elementen om de aandacht van je bezoeker te trekken en vast te houden neemt alsmaar toe.
Kom te weten hoe een goede visualisatie je imago en product ten goede kunnen komen.

1 Comment

  1. RuthJRayside

    1 month ago

    Howdy! This post could not be written any better!
    Reading through this post reminds me of my previous roommate!
    He always kept preaching about this. I most certainly will
    forward this post to him. Fairly certain he’s going to have
    a very good read. Many thanks for sharing!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *