Content marketing: enkele content research tools die je moet kennen

Bij content marketing is er maar één ding belangrijk, en dat is dat je content gelezen wordt! En om content te schrijven die gelezen wordt, dien je je content af te stemmen op je doelpubliek. Wat houdt hen bezig, wat willen ze lezen, en hoe (lees: met welke keywords) zoeken ze daarnaar in Google? Er bestaan tal van tools die je helpen om dit te achterhalen, en Marketing Land haalde er de 12 tools uit die je moet gebruiken. Wij halen er de meest interessante tools voor bedrijven in België uit (sommige van de Marketing Land tools beschikken immers niet over lokale data).

1. Google Keyword tool

Google keyword toolDe Google Keyword tool blijft ongetwijfeld de belangrijkste tool voor content marketeers. De Keyword tool geeft je een schatting van het maandelijks zoekvolume van de zoektermen in Google, en geeft je tal van suggesties voor nieuwe zoekwoorden. Vergeet ook zeker niet te spelen met de ‘opties voor zoekwoorden’, je kan zoeken in het breed, in zinsdeel of exact. Daarnaast geeft de Keyword tool je resultaten op basis van taal én locatie, en indien gewenst krijg je ook de geschatte cpc voor Adwords te zien.

2. Ubersuggest.org

UbersuggestUbersuggest.org is een andere keyword tool, die ook zeker de moeite is. De grote sterkte van deze tool? Je suggesties zijn alfabetisch gerangschikt én je kan bovendien uit verschillende categorieën kiezen (web, afbeeldingen, nieuws, shopping, video en recepten). Ook hier kan je uit een heleboel talen kiezen, waaronder Nederlands.

3. Bottlenose

BottlenoseSocial Media zijn dé inspiratiebron bij uitstek om nieuwe content ideeën op te doen. Bottlenose is een Social Media dashboard, waarmee je eenvoudig en snel kan zoeken naar trends binnen zowel je eigen netwerk als over de hele wereld. Je dashboard kan je volledig personaliseren, je kan allerlei soorten streams naar wens toevoegen.

4. Yahoo answers, Google discussions, LinkedIn discussions, …

LinkedInEr zijn tal van fora, discussie en Q&A sites zoals Yahoo Answers, Google Discussions en LinkedIn Discussions. Deze websites in de gaten houden is noodzakelijk om te weten wat er omgaat bij je doelpubliek. Met name Google Discussions kan erg interessant zijn. Als je een zoekopdracht in Google ingeeft, en vervolgens links op ‘meer’ klikt zie je daar ook ‘Discussies’ staan. Je krijgt dan meteen een overzicht van allerlei fora discussies in de taal waarin je zocht, over het onderwerp dat je zocht… erg interessant om je bedrijfsnaam in te geven, maar ook om op zoek te gaan naar nieuwe content ideeën.

5. Open Site Explorer

Open Site ExplorerOpen Site Explorer laat je toe om de backlinks van je website te analyseren. Via de ‘top pages’ tab zie je meteen welke content de meeste backlinks oplevert. Deze tool is ook uitermate geschikt om de content en linking strategie van je concurrenten te onderzoeken. Geef hun websites op en ga na welke content bij hen het beste scoort. Welke content die zij geschreven hebben levert kwalitatieve links op en welke levert er weinig of weinig kwalitatieve links op? Wat werkt er voor hen, en vooral… hoe kan jij dit beter doen?

6. Je eigen personeel

Last but not least… praat met je eigen medewerkers! Heeft je een bedrijf een aantal fysieke winkels, ga dan bijvoorbeeld met het winkelpersoneel praten. Zij komen elke dag in contact met klanten, jij niet. Zij weten dus wat er speelt bij die klanten, zij weten met welke vragen de klanten zitten. Aan jou om daar een antwoord op te geven via je website, blog of sociale media.

Met behulp van deze tools creëer je in no time tal van nieuwe content ideeën. Zijn er nog andere tools die jij onmisbaar vindt en die hier niet aan bod komen? Laat het ons dan zeker weten via de comments.

Executive Summary

Enkele content research tools die je moet kennen
Je content moet vooral gelezen worden. Hier geven we enkele tools die je helpen achterhalen waar je doelpubliek zich mee bezig houdt, wat er in hen omgaat.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *