Content creatie op sociale media heeft plafond bereikt

social_media_sitesMet 500 miljoen gebruikers op Facebook en meer dan 2 miljard tweets per maand op Twitter, zou men denken dat het gebruik van sociale media de lucht inschiet. Een nieuw onderzoek van Forrester suggereert dat wel het aantal gebruikers aan het stijgen is, maar niet de aanmaak van nieuwe content.

Het sociaal technografisch profiel van Forrester analyseert het sociale gedrag van consumenten en sociale trends jaarlijks en deelt consumenten in onder verschillende types: Creators, Conversationalists, Critics, Collectors, Joiners, Spectators and Inactives. In het afgelopen jaar werd er geen stijging vastgesteld in de categorie van de Creators. Juist zij zijn degene die sociale content creëren.

In de Verenigde Staten is het aandeel van de Creators zelfs met een percent gezakt van 24% in 2009 naar 23% in 2010. Japan was het enige land waar het aandeel van de Creators gestegen is van 34% naar 36%.

Op vlak van sociale media lijkt het logisch dat de gemiddelde gebruiker zich het gemakkelijkst voelt om meer passieve acties uit te voeren en dat het overgrote deel van content creatie weggelegd is voor het bestaande Creatorpubliek. Volgens Forrester “bekijkt 1/3e van de Amerikaanse online consumenten geregeld user-generated videos op sites als Youtube. Maar slechts 10% van die consumenten plaatst zelfgemaakte video’s op publieke sites.”

Toch is sociaal netwerken nog steeds aan het groeien volgens Forrester. In de categorie van Joiners (zij die toetreden tot sociale netwerken), zagen de meeste landen enorme toenames zoals in de Verenigde Staten waar het aantal van 51% in 2009 naar 59% in 2010. De creatie van content heeft misschien wel zijn plafond bereikt, maar sociale media zelf nog lang niet.

User_Categories

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *