Contactformulieren een kost of een kans?


We weten allemaal dat sommige callcenters een nachtmerrie zijn. Uit een onderzoek van Peeters en Pichal op radio1 blijkt dat ook online communicatie voor frustraties kan zorgen. Na een week hadden slechts 18 van de 45 gecontacteerde bedrijven een antwoord gestuurd op een vraag via een contactformulier. 45 minuten aan de telefoon lijkt ineens kort?

Voor ons lijkt dit een gemiste kans. Een contactformulier is een enorm waardevolle bron van informatie. Als iemand je onderneming op deze manier benadert tonen ze al interesse in je producten of zijn ze klant bij jouw. Het is dus in je eigen voordeel dat je deze positief gebruikt.

Sterker nog in B2B zijn contacformulieren vaak een vorm van marketing communicatie. Als iemand een vraag stelt via een contactformulier is het niet alleen een prospect, maar direct een lead. Een lead waarvan je exact weet waar hij geïnteressed in is. Wat kan je nog meer wensen van eender welk medium?

Maar ook voor B2C zijn contactformulieren niet zomaar een kost. Customer relationship management wordt door velen vaak als software beschouwd, maar is in werkelijkheid een filosofie die zegt dat elke klant een waarde heeft. Er zijn verschillende bronnen die bewijzen dat ontevreden klanten meer kosten dan één verloren klant, terwijl trouwe klanten meer opleveren dan enkel herhaalaankopen.

Volgens Callcentre Helper zouden ontevreden klanten hun negatieve ervaringen delen met gemiddeld 10-15 personen en zeker niet terugkomen voor een aankoop. Ben je bereid om je contactformulieren onbeantwoord te laten als je weet dat elk van deze je dit 15 klanten kan kosten?

Voor de positieve kant van customer relationship management dient enkel het Paretoprincipe vermeld worden. Die stelt dat 20% van uw klanten zorgen voor 80% van uw omzet, het zijn de trouwe klanten die de winst opleveren! ‘t doet je nadenken over tot welk gropeje je behoort als klant.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *