CEO’s, creëer nu uw digitale balansen en digitale activa

De internet economie kan voor bedrijven, maar ook voor landen (bvb Griekenland) een belangrijke groeipoot betekenen, aldus het BCG (Boston Consulting Group) digitale Manifesto: “How Companies and Countries Can Win in the Digital Economy”  van begin deze maand. Bedrijfsleiders moeten hun digitale activa gaan opbouwen om in 2016 te oogsten wat er vandaag dient gezaaid te worden. We kunnen het niet vaak genoeg in de verf zetten.

Belangrijkste copmponent? Aantal gebruikers

Dat er een aantal factoren aan de basis liggen van deze grootse verwachtingen is niet vreemd. Dé factor bij uitstek blijkt dat we van 1,9 miljard gebruikers naar zo’n 3 miljard gebruikers doorgroeien, of zo’n 45% van de wereldbevolking. Vooral voor nieuwe markten is dit interessant.

Naast het aantal gebruikers zijn er de voordehandliggende redenen aan te kaarten: de populariteit van mobiele toestellen (telefoon en tablets) en het immense gebruik van sociale media.

Digitale activa, de basis van een digitale balans.

BGC spoort CEO’s dan ook sterk aan om werk te maken van een digitaal concurrentieel voordeel. Content Marketing is in onze ogen zo’n concurrentieel digitaal voordeel. Beter gevonden worden, betere relaties hebben met en door klanten lijkt een ‘aktief’ dat je op je digitale balans mag inschrijven. Helaas niet op je echte balans.

Voor alle duidelijkheid: online advertenties kan je niet inschrijven in je digitale balans. Ze zitten aan de kostenzijde omdat deze niet op lange termijn werken. Elke maand opnieuw adverteren betekent elke maand opnieuw kosten. Elke maand opniew investeren in ‘content, sociale relaties en niet-betalende relaties’ zijn te aktiveren.

“Geen bedrijf (of land) kan dit negeren”, zegt David Dean, co-auteur van het BCG-rapport.

Veranderingen

Een aantal belangrijke gedragverschuivingen liggen aan de basis van het veranderingsproces dat bedrijven zullen moeten gaan doormaken. Enkele voorbeelden die BCG aanhaalt:

  • Iedereen internet: een grotere doelgroep, waardoor meer bedrijven ook hun doelgroep op internet meer en meer terugvinden.
  • van PC naar Mobile: tegen 2016 zal 80% van de internetconnecties mobiel zijn.
  • van Passief naar participatief: sociale media die de globale communicatie verandert.

Bedrijven en landen met hoge internet bewustzijn groeien sneller

In de USA verwacht men dat middelgrote bedrijven met een goede internetaanwezigheid 17% groeien de komende 3 jaar. De andere bedrijven slechts 12%, of een verschil van 5% groei. In de UK groeide de afgelopen jaren de verkoop van bedrijven met een internet strategie 7x sneller.

Griekenland naar voorbeeld van Zuid-Korea?

BCG verifieerde ook hoe het internet het bruto binnenlands product verhoogt.  Vele Europese landen halen aanzienlijke voordelen in hun economische ontwikkeling danzij de nieuwe economie (nieuwe bedrijven, goedkoper winkelen). Griekenland blijft echter niet alleen ‘offline’ achter, maar blijkbaar ook ‘online’

Voor mij althans een verrassende nummer 1: Zuid Korea, die qua online retail, hoge internetpenetratie zeer sterk scoren. Het Zuid Koreaanse BNP (bruto binnenlands product) steeg in 2010 met 7%, naar verluid mede dankzij het interenet. De Griekse economie daarentegen groeide slechts 1,2 procent door het internet.

Met dank aan BCG (of aan Google die het onderzoek sponsorde?)!

Executive Summary

Wat? Bedrijfsleiders en landen dienen te werken aan hun digitale balans
Aldus? Boston Consulting Group.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *