CEO Facebook verschuift beursgang maar blijft vernieuwen

Spacebook_FacebookNaar aanleiding van de geruchten rond de mogelijke beursgang van Facebook, leek het ons niet oninteressant om het sociale netwerk even onder de loep te nemen. Het sociale netwerk is vandaag $ 33,7 miljard waard. Dat getal werd berekend op basis van de transacties van Facebook-aandelen op de secondaire markt. Dat is meer dan eBay ($ 30,1 miljoen) en Yahoo ($ 18,3 miljoen). Toch wachten Facebook en andere bedrijven als Twitter en LinkedIn een beursgang af vanwege het negatieve sentiment op de aandelenmarkt. Op nog geen 6 jaar tijd is het aantal actieve gebruikers van 1 miljoen gestegen naar 500 miljoen. En aan die groei lijkt niet meteen een einde te komen.

Mogelijke beursgang

Op de secondaire markt worden nu al aandelen in Facebook verhandeld tussen werknemers en investeerders. Een Facebook-aandeel is momenteel $ 76 waard en vele investeerders hopen hun aandelen bij een beursgang dan ook te verzilveren. Toch is CEO Mark Zuckerberg niet tevreden met de waardering van zijn bedrijf, de waarde van Facebook-aandelen is volgens hem kunstmatig opgeblazen. Dit komt doordat de aandelen die schaars zijn, massaal verhandeld worden onder werknemers en investeerders en niemand weet heeft van de ware financiële performantie van de aandelen. Om dit tegen te gaan en het aantal aandeelhouders te beperken, is Facebook bezig met het terugkopen van aandelen. Volgens Zuckerberg kan er voor 2012 ook geen sprake zijn van een beursgang. De tijd die rest tot de mogelijke beursgang wil Facebook gebruiken om nog meer te groeien, nog meer reclame-inkomsten te genereren en meer en grotere acquisities te doen.

Het voorbij jaar genereerde Facebook $ 665 miljoen aan reclame-inkomsten en voor dit jaar wordt het totaalbedrag op $ 1,28 miljard geschat. Het grote succes is te danken aan het selfservice systeem dat Facebook hanteert. Dat systeem, dat min of meer hetzelfde is als dat van Google Adwords, stelt gebruikers (zowel bedrijven als consumenten) in staat om zelf advertenties te kopen en te ontwerpen. Daarnaast is er ook een vertienvoudiging of zelfs vertwintigvoudiging van advertentie-uitgaven van bedrijven.

Nieuwe applicaties: Facebook Questions & Places

Om bezoekers meer tijd te laten doorbrengen op het sociale netwerk en zo ook meer advertentie-inkomsten te genereren, heeft Facebook twee nieuwe applicaties ontwikkeld. Deze applicaties komen samen met een hele reeks van updates waaronder hogere resoluties voor foto’s. Eind juli werd ‘Facebook Questions’ gelanceerd. Een nieuwe applicatie op het sociale netwerk die je in staat stelt om een antwoord te krijgen op elk soort vraag. ‘Wat is het beste restaurant in Parijs?’, ‘Heeft er nog iemand tickets voor het uitverkochte Rock Werchter?’, ‘Wat is het verschil tussen een gewone pc en een Mac?’  Je kan zelfs foto’s of een poll toevoegen. Wil je dan bijvoorbeeld weten door welk insect je gebeten bent en welke zalf je kan kopen? Bevestig dan gewoonweg een foto van de beet aan je vraag. Je vraag wordt dan zichtbaar voor iedereen op het internet. Om een zo specifiek mogelijk antwoord te krijgen of om een zo specifiek mogelijke doelgroep aan te spreken, kan je een topic bevestigen aan je vraag.

De vraag die je dan stelt, wordt getoond aan mensen die aangeduid hebben interesse te hebben in dat bepaalde topic, maar ook aan je vrienden en hun vrienden. Daarnaast kan je ook bekijken wat andere mensen vragen en antwoorden over een bepaald topic. Ten slotte kan je ook door alle vragen scrollen om te bekijken waar de rest van de (Facebook)wereld aan denkt. Het nieuwe sociale zoekgedrag van morgen? Of bouwt Facebook verder aan de weg die Google (met Aardvark) en Yahoo (met Yahoo Answers) gelegd hebben? Volgens de product manager van Facebook, Blake Ross, is Questions geëvolueerd uit het vroegere Facebook Polls. Hoewel Facebook Questions gelijkaardig is aan Aardvark & Yahoo Answers, ligt de focus toch op iets anders. Bij Aardvark & Yahoo Answers willen gebruikers snelle antwoorden krijgen op dagdagelijkse zoekopdrachten. Bij Facebook Questions draait het meer om het krijgen van antwoorden van mensen die dicht bij jou staan, of verder van jou staan. De focus ligt dus op het creëren van een meerwaarde voor gebruikers die snel een antwoord willen op hun vraag.

Midden augustus werd dan ‘Places’ gelanceerd voor mobiele toestellen. Deze applicatie maakt zoals gelijkaardige location-based applicaties gebruik van GPS en stelt gebruikers in staat om ‘in te checken’ op een locatie, bijvoorbeeld Het Sportpaleis, waardoor jouw vrienden zien waar je je op dat moment bevind. Anderzijds zie jij dan ook of er eventueel vrienden van jou aanwezig zijn op de door jou gekozen locatie. Je kan ook vrienden taggen die in jouw gezelschap zijn en je kan ook updates over je locatie plaatsen om een beschrijving te geven van de locatie. Volgens ZDNet ligt de focus van Places vooral op location-based advertising via geotargeting: gebruikers krijgen relevante informatie (couopons e.d) van adverteerders op basis van hun locatie.

Om de privacy te beschermen heeft Facebook enkele veiligheidsfuncties geïmplementeerd in Places: wanneer je ‘incheckt’ kan je kiezen of je dat wilt delen en met wie je dat wilt delen. Vrienden kunnen jou ook ergens inchecken maar ook dit kan je uitschakelen bij de privacy instellingen. Je kan je locatie ook delen met applicaties die op hun beurt dan een soort van verslag kunnen opstellen over een bepaalde locatie. Facebook heeft veel geleerd uit zijn fouten die ze onder meer gemaakt hebben met de inbreuk op de privacy door het programma Beacon: applicaties van derde partijen hebben geen toegang tot jouw check-ins en updates over bezochte locaties tot dat jij daar toestemming voor geeft. Er zijn trouwens al applicaties die hetzelfde of gelijkaardig zijn aan Places, zoals die van Foursquare en Gowolla. Maar met slechts iets meer dan 2 miljoen gebruikers van Foursquare is Places voor de 500 miljoen gebruikers van Facebook een compleet nieuwe applicatie. Facebook groeit en zal blijven groeien.

Bronnen: Financial Times, ZDNet

Facebook_Questions

Facebook_Places

1 Comment

  1. Marketing Rotterdam

    11 months ago

    In 6 jaar tijd van 1 miljoen gebruikers naar 500 miljoen gebruikers gaan is echt ongelofelijk goed. Ik ben benieuwd wat Google gaat doen als Facebook in de toekomst aandelen uit gaat geven.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *