Electrabel op Facebook
Soms stel je jezelf de vraag: Wat als we gewoon niets doen met Facebook? Dankzij Electrabel weten we nu wat de gevolgen kunnen zijn. Als we even snel de Facebook pagina's van Electrabel overlopen zien we dat de pagina met het meeste aantal fans de naam "NEEN Electrabel!!" draagt. Deze haatpagina heeft 173 fans op het moment van schrijven. Dit is nogal laag, maar echt bedroevend zijn de officiële pagina's van Electrabel één met 93 fans en één met 8 fans.
Als een haatpagina nog niet reden genoeg is om te denken dat de sociale strategie (namelijk niets doen) van Electrabel verre van ideaal is, kan je ook eens kijken op hun populairste officiële pagina. De pagina is volledig inactief, buiten enkele negatieve berichten dan en iemand die adverteert voor een prijsvergelijkingswebsite voor je elektriciteitsfactuur. Als je weet dat jongeren steeds meer beginnen te zoeken op Facebook in plaats van Google, dan kan je alleen maar bedroefd zijn over de inactiviteit van Electrabel.
Twitter misschien?
Maar alle hoop is niet verloren. Electrabel zit op Twitter, met verschillende accounts zelfs! In tegenstelling tot Facebook merken we hier toch enige activiteit op. Helaas is hun grootste account @Electrabel schijnbaar niet meer dan een extra kanaal om persberichten uit te sturen. Ook hier missen we elke vorm van interactie. Er wordt niet geantwoord op negatieve (of positieve) berichten, tenzij ze er toevallig ergens een blogpost over hebben geschreven. Wel hebben ze in Nederland een Twitter account voor vacatures, ze hebben in ieder geval iets geleerd.
Waarom Electrabel en niet Coca Cola?
Is afwezigheid op sociale media slecht voor alle bedrijven? Niet exact. Dit hangt volledig af van de reputatie en populariteit van het merk. Zo had Coca Cola ook geen Facebook pagina enkele jaren geleden, maar echte fans maakten er één voor hen aan. Een echte fanpagina, in plaats van de haatpagina die Electrabel kreeg. Deze pagina heeft Coca Cola nu omgevormd tot hun officiële Facebook pagina en ze danken de oprichters ervan nog altijd. We vrezen echter dat het bij Electrabel mogelijk nog even kan duren voor ze hun echte fans vinden.
Gelukkig is Electrabel nog niet het slechtste voorbeeld op het internet. Er is een bekend verhaal dat vaak gebruikt wordt als de slechtste manier om om te gaan met de reputatie van je merk op het internet: een hotel dat een klant heeft buitengegooid na een slechte review op TripAdvisor. De klanten in kwestie werden slecht behandeld in het hotel en toen ze dit deelden op het TripAdvisor, jaagde de eigenaar van het hotel hen buiten nadat hij de politie erbij had geroepen.
De eigenaars van het hotel hadden duidelijk meer aandacht voor de kracht van het internet dan Electrabel, maar zij misten de reden van aanwezigheid volledig. Namelijk interactie met je klanten om je reputatie, bekendheid, service en producten te verbeteren en af te stemmen op de klanten. De 59% klanten op TripAdvisor die het hotel afraden tonen dat enkel aandacht en aanwezigheid niet voldoende is. Je moet gaan voor een goed product!
Hebben jullie nog voorbeelden van merken die niets doen op sociale media en toch gevolgen voelen? Misschien ken je wel een positief voorbeeld zoals Coca Cola of een merk dat zijn leven beterde en zijn reputatie kon redden dankzij social media?