Cannes Lions 2013: balans voor de Belgische reclamebureaus

In Cannes is het prestigieuze jaarlijkse reclamefestival afgelopen. Wat de Belgische inzendingen betreft was het een editie met gemengde gevoelens. Het record van 33 Lions van vorig jaar werd niet gehaald, maar met 25 prijzen scoren de Belgische reclamebureaus ook dit jaar weer beter dan gemiddeld. Zeker als we rekening houden met het relatief lage aantal inzendingen, scoren de Belgische bureaus beter dan de andere landen.

Duval Guillaume Modem was net zoals vorig jaar de grote slokop onder de Belgische reclamebureaus. Zij wonnen 3 Gouden Leeuwen (onder meer voor de Mindreader campagne), twee Zilveren en drie Bronzen Leeuwen. De Power of Newspaper, een campagne voor Newspaperswork waarbij de kracht van kranten in de kijker wordt gezet, scoorde een Zilveren Leeuw. De Poker campagne voor Carlsberg haalde een Bronzen Leeuw binnen.

Publicis en Mortierbrigade haalden elk 4 Lions binnen. Publicis scoorde vooral goed met de Stihl campagne, waarmee het zowel een Gouden, een Zilveren als een Bronzen Leeuw won. Mortierbrigade scoorde zijn 4 Lions met de Make it Muse campagne voor radiozender Studio Brussel.

TBWA scoorde drie Leeuwen met de campagne Gat in de Markt voor KBC. Reclamebureau Happiness won twee Lions. Ogilvy en Famous haalden tot slot elk één prijs binnen.

Dumb Ways To Die grote internationale winnaar

Internationaal gezien was vooral de campagne Dumb Ways to Die de grote winnaar, met in totaal 5 Grand Prix in de categorieën PR, Radio, Direct, Film & Intergrated. Deze campagne werd opgezet door McCann Melbourne in opdracht van Melbourne Metro Trains om jongeren bewust te maken van de gevaren van metro’s en treinen. De campagne werd vergezeld van een aanstekelijk liedje en Youtube-video, die overal ter wereld bekendheid verwierven.

Andere winnaars in Cannes waren onder andere de Real Beauty Sketches van Dove, de Find Your Greatness campagne van Nike en The Beauty Inside, een campagne voor Intel en Toshiba.

Executive Summary

Cannes Lions 2013
Het reclamefestival van Cannes is afgelopen? Wat is de balans voor de Belgische reclamebureaus?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *