Betere keyword analyses met Google AdWords Search Funnels

Onze Google AdWords Professionals wrijven zich al in de handen: AdWords bevat eindelijk een manier om conversies toe te kennen aan de juiste zoekwoorden: de Search Funnels.

Tot op vandaag werden conversies (aankopen, downloads, contactaanvragen, kortom alle gewenste acties op de site) toegekend aan het laatste zoekwoord dat een surfer had ingetypt. Dit is per definitie niet volledig correct, want dat maskeert het feit dat surfers vaak  een heel zoekproces doorlopen alvorens ze een actie ondernemen.

Bijvoorbeeld: iemand komt via “Citytrip” op je website en bekijkt de last minute aanbiedingen. De volgende dag komt ze terug op je site via “citytrip Parijs”, om nog een dag later via het zoekwoord “Hotel des Arts Parijs” een reis te boeken. Google AdWords Search Funnels schetst een vollediger plaatje, en laat dus toe om de juiste conclusies te trekken.

Jammer genoeg zijn de funnels niet 100% compleet voor alle online kanalen. Kliks via organische resultaten worden niet meegeteld in de funnels, noch zoekwoorden die niet in de AdWords campagnes zijn opgenomen. En zonder conversie(code) is er uiteraard ook geen funnel te genereren. Een rechtstreekse integratie met Google Analytics zou de oplossing kunnen zijn, maar dat is wellicht niet voor morgen.

Desalniettemin is het een mooie, zeer gewenste en veelgevraagde toevoeging. Niet vergeten dat Yahoo! Search Marketing al sinds geruime tijd de vergelijkbare ‘Conversion Analytics‘ bevat.

Bekijk deze video over Google AdWords Search Funnels:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Wwj5W0UzAlo[/youtube]

3 Comments

  1. Kenneth

    12 months ago

    Ondanks de gebreken, een zeer mooie nieuwe AdWords feature waar iedereen in search advertising zat op te wachten!

  2. Kristien

    12 months ago

    Ik vraag mij wel af wanneer het voor google.be beschikbaar zal zijn…

  3. Stijn Driessen

    12 months ago

    Inderdaad een handige functie, zeker om de conversies beter te berekenen. Toch blijft het lastig om te zeggen op welke van de 3 keywords deze klant nu echt de conversie is aangegaan. Blijft toch gokwerk?




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *