Bericht over kom soep scoort 500.000 ‘likes’

Soms groeien op het eerste gezicht banale meldingen op Facebook uit tot heuse hypes. Dat overkwam een jongeman uit Amerika die een bericht plaatste waarin hij een bakkerij bedankte voor de goede service. Panera (de bakkerij waarover het gaat) had zijn zieke grootmoeder speciaal een kom soep gebracht. Een echte feel good story die meer dan 500.000 likes kreeg en meer dan 22.000 reacties.

Resultaat? Ook de Facebookpagina van Panera kreeg een boost qua fans en ontving duizenden positieve reacties. Eeuwige Facebook-roem dus voor Panera, totaal onverwacht en zonder zelf online actie te ondernemen. Mensen weten dus goede service meer dan ooit te appreciëren en voelen zich niet te beroerd om ook positieve ervaringen de wereld in te sturen. Ze hunkeren blijkbaar naar mooie en verterende verhalen. En Facebook is maar al te blij om als doorgeefluik te
fungeren. 

Liever geen ziekenhuissoep

De oma van Brandon Cook die terminale kanker heeft, vond de soep die ze in het ziekenhuis krijgt voorgeschoteld maar niets. Toen haar kleinzoon op bezoek kwam, vertelde ze dat ze echt hunkerde naar ‘clam chowder’, een soort mosselsoep van het merk Panera. Van de soep die het ziekenhuis serveerder, moest ze naar eigen zeggen kokhalzen. Het probleem was dat Panera dit soort soep alleen op vrijdag verkocht. Waarop de kleinzoon de manager van het bedrijf belde en vroeg of het mogelijk was om een uitzondering te maken. Panera ging er meteen op in en maakte graag een uitzondering. Toen Brandon Cook de soep ging oppikken, kreeg hij er gratis een doos koekjes bovenop.

Wervelstorm op Facebook

Daarop plaatste de jonge Amerikaan zijn verhaal op Facebook, legde uit hoeveel het voor zijn grootmoeder betekende en hoe ze gelukkig ze was met de service van Panera. Zijn moeder vond het zo’n aandoenlijk bericht en deelde het meteen. Op een paar dagen tijd kreeg het bericht meer dan 500.000 ‘likes’ en maar liefst 22.000 reacties. En ook de Facebook-pagina van Panera werd overspoeld door enthousiaste reacties van andere mensen en bedankjes allerhande. Of hoe een banaal bericht uitgroeit tot een heuse wervelstorm op Facebook.

Executive Summary

Hartverwarmende Facebook post scoort ongeziene vloed aan reacties
Hoe een banaal bericht uitgroeit tot een hit

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *