Anti-trustonderzoek naar overname DoubleClick door Google

Google DoubleClick anti-trustonderzoek

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) is een anti-trust vooronderzoek gestart naar de overname van online advertentiebedrijf DoubleClick door zoekmachine gigant Google. Nadat vorige maand de overname bekend werd, uitten vele concurrenten hun bezorgdheid over het overwicht dat Google hiermee zou krijgen op de online advertentiemarkt. Blijkbaar was er genoeg protest voor het Amerikaanse ministerie van justitie om een onderzoek te starten. Het ministerie heeft intussen die bevoegdheid overgedragen aan de FTC.

Het groot deel van het protest kwam van EPIC (Electronic Privacy Information Center, een belangenvereniging voor internetprivacy), die stelde dat de twee bedrijven samen zo veel gebruikersdata kunnen verzamelen dat er een machtsmonopolie kan ontstaan en bovendien de privacy van alle internetgebruikers in het gevaar komt.

Verwacht wordt dat de FTC binnen enkele dagen tot enkele weken een oordeel zal vellen of er verdere gevolgen zullen zijn voor Google. Google van zijn kant meldt dat ze er zeker van zijn dat ze het onderzoek heelhuids zullen doorstaan. In principe zou de anti-trustwet zelfs door Google omzeild kunnen worden aangezien het niet over een overname binnen exact dezelfde markt gaat.
Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Meer info op The New York Times.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *