Adwords tips: vergeet de landingspagina quality score niet!

De weg naar de top van Google's resultaten start met je landingspagina
De voornaamste inkomstenbron van de internetgigant Google zijn advertenties. Die brengen niet alleen geld op voor Google, maar ook voor e-marketeers die met advertenties op zoekmachines of andere websites hun ROI aanzienlijk kunnen verhogen.

De basis van een goede SEA campagne (Search Engine Advertising campagne) is de quality score of kwaliteitsscore. Die beïnvloed de positie van je advertentie en de kosten per klik. Met een hoge quality score moet je minder betalen voor een goede plaats in de zoekresultaten. Met een slechte score betaal je meer.

Verschillende soorten quality scores

Er bestaan drie verschillende soorten quality scores:

  • Search quality score
  • Display quality score
  • Landing page quality score

De eerste twee beïnvloeden de positie van je advertenties binnen respectievelijk Google’s zoekmachine en het Google Display Network. Een hogere quality score maakt het goedkoper om je advertentie te tonen op een goede positie. Voor meer uitleg over de search en display quality scores kan je terecht op de help pagina’s van Google Adwords.

Vandaag gaan we enkel de landingspagina quality scores bespreken. Deze score is compleet verschillend van de twee anderen. Het grootste verschil is dat je deze score nergens expliciet kan vinden binnen Google Adwords. Er zijn echter signalen die wijzen op problemen.

Help mijn keyword en display quality scores staan op 1/10!

Dit is een teken dat er iets mis is met je landingspagina. Tot vorige week zag je geen verschil tussen een pagina met een slechte kwaliteit en een die de regels van Google overtreed. In beide gevallen staat de quality scores op 1/10 staan, waardoor je advertenties natuurlijk zelden getoond worden.

Google heeft op 15 april echter een update gedaan waardoor je makkelijker problemen met je pagina’s kan opsporen. Door de update worden overtredingen tegen Google’s landing page and site policy guidelines duidelijk gemaakt door het bericht “site suspended’ of “site disapproved”. Hierdoor weet je dat Google Adwords een probleem heeft gevonden op de pagina (zoals bijvoorbeeld teveel advertenties ten opzichte van content) en kan je dit oplossen.

3 factoren die de kwaliteit van je landingspagina bepalen

Als de quality score nog steeds op 1/10 ligt het probleem bij de kwaliteit van je landingspagina. Wat kan er mis zijn?

  • De pagina heeft geen relevante of authentieke content.
  • Je bent niet duidelijk ten opzichte van je klanten betreft de aard van je onderneming, de wijze waarop je bestanden deelt met de computer van de gebruiker en hoe je omgaat met persoonlijke informatie.
  • Je pagina laadt traag, is moeilijk te navigeren of heeft teveel pop-ups.

Het eerste punt zou natuurlijk geen probleem mogen vormen. Creëer eigen content en zorg dat advertenties naar de meest relevante pagina op je website verwijzen.

Keywords zijn hier een belangrijk aandachtspunt. Probeer de keywords in je advertenties ook te verwerken in je content.Het tweede punt is iets complexer. In de eerste plaats wilt Google zijn gebruikers beschermen tegen malware. Het privacy-gedeelte is echter ook interessant. Google heeft zelf problemen met internet privacy en zet stappen om internet-gebruikers beter te beschermen.Voor het laatste punt heeft Google de website page speed online opgezet. Hiermee kan je onderzoeken hoe je website sneller kan laden, waardoor je snel een probleem kan oplossen.

Een slechte landingspagina quality score betaal je dubbel

Een negatieve invloed van je landingspagina quality score op je search en display quality scores wil je zeker vermijden. Het is echter belangrijk om te weten is dat een goede landingspagina quality score er enkel voor zorgt dat je advertenties getoond worden. Buiten die functie zal de landingspagina de quality score niet verhogen. Het verschil tussen een score van 7/10 en 9/10 zal dus niet afhankelijk zijn van de landingspagina.

Toch moet je steeds streven naar de best mogelijke gebruikerservaring op je website. Het doel van een SEA-campagne is natuurlijk om conversies op te leveren. Met een goede landingspagina vergroot je de kans op conversies exponentieel!

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *