AdWords dedicated agency support stopt in 2011

Google_AdWords_LogoVanaf 1 januari 2011 zullen Europese advertentie-agentschappen niet langer kunnen rekenen op toegewijde account management support voor hun AdWords-account. We kunnen volgens Accuracast dus vanaf januari 2011 niet meer bellen naar een ‘Dedicated AdWords Representative’ maar zullen een online formulier moeten invullen of bellen naar het call center. Google Dublin stuurde hiervoor op 22 november een mail naar al z’n ‘agency partners’.

Tot op heden voorziet Google de meeste agentschappen, gespecialiseerd in AdWords, van een toegewijde contactpersoon of account manager die de agentschappen van support voorziet en als aanspreekpunt handelt om vragen aangaande Google AdWords-campagnes te beantwoorden.

Sommige van de meest gestelde vragen handelen over betalingopties, Quality Score, de reden waarom een advertentie niet vertoond werd en het AdWords adverteringsbeleid. Wanneer een door AdWords ondersteund agentschap te maken kreeg met problemen met de AdWords-accounts die ze beheren, kon het hun account manager contacteren en die zou dan persoonlijk de vragen beantwoorden en proberen de problemen op te lossen.

Het aantal agentschappen dat Google AdWords gebruikt, stijgt dramatisch. Terwijl dit uiteraard een goede zaak is voor Google, kan het ook betekenen dat ze hun infrastructuur moeten verbeteren om al deze agentschappen van support te kunnen voorzien.

Het wordt dus steeds moeilijker voor het huidige Google agentschapmanagement team in Dublin om ieder agentschap van een specifieke contactpersoon te voorzien. Dus in plaats van geld te investeren in het aanwerven van nieuwe account managers, heeft Google beslist om een grote stap terug te zetten en terug te keren naar hun vorige model van support.

Van dedicated support naar call center support

Zoals met iedere negatieve ontwikkeling, heeft Google geen grote aankondiging gedaan over deze verandering in de structuur van agentschapsupport. In plaats daarvan hebben ze een e-mail rondgestuurd en wanneer hen iets gevraagd wordt over de verandering, voorzien ze agentschappen van ingestudeerde antwoorden over “het streven naar het verbeteren van de manier waarop agentschappen ondersteund worden” en “hevig geïnvesteerd te hebben in het verbeteren van online support resources voor agentschappen.”

Vanaf 1 januari 2011 zal het AdWords supportsysteem op een call center-achtige manier werken. Iemand van een agentschap die belt voor support zal dan doorverbonden worden naar één van de vele vertegenwoordigers. De vertegenwoordiger zou in staat moeten zijn om de meeste vragen te kunnen beantwoorden maar zal dus geen geschiedenis of voorkennis hebben van de accounts van het agentschap in kwestie.

AdWords Help Center

Een Agentschap Help Centrum werd ook opgezet om agentschappen van een soort van self-service te voorzien. Er werd ook educationeel materiaal bedacht om agentschappen te helpen bij het beheren van hun klantenaccounts. Een Google Agencies-programma zal spoedig gelanceerd worden en zij die er zich voor aanmelden zullen educationele informatie en nieuwsbrieven in die context ontvangen.

Vanaf januari zullen de meeste agentschappen dus de Contactpagina moeten bezoeken in het AdWords Help Centrum. Het technische support team zal ter zijner tijd antwoorden voorzien. Zoals in het verleden zou dit dus kunnen betekenen dat je soms dagen kan wachten op antwoord van Google. De support telefoonnummers blijven ook actief behalve de mogelijkheid om te bellen naar een extensie van account managers. De beller zal alleen de mogelijkheid hebben om hun MCC (My Client Centre) account nummer in te geven.

QueroMedia heeft steeds zelfstandig en onafhankelijk t.o.v. Googles service gestaan, waardoor deze beslissing nauwelijks verschil zal maken.

1 Comment

  1. kazeem

    12 months ago

    hey like spot




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *