Adverteren op Instagram: zo behaal je topresultaten

adverteren op Instagram

Adverteren op Instagram biedt heel wat mogelijkheden voor bedrijven. Met de juiste advertenties kun je kwalitatieve bezoekers naar je website lokken. Zo verhoog je het engagement en brengt je campagne meer op. Maar je moet wel opletten voor valkuilen. Instagram is een vluchtig medium en als mensen je boodschap in hun feed zien voorbijkomen, loop je het risico dat ze genegeerd wordt. Zonde van je tijd en je kostbare advertentiebudget.

De juiste tone of voice

Commerciële boodschappen worden genadeloos afgestraft op Instagram. Bezoekers laten ze links liggen, het engagement is nihil en je krijgt geen return on investment. Bovendien loopt je merk imagoschade op. In sommige gevallen wordt je boodschap zelfs als spammy ervaren.

Wil je doeltreffend adverteren op Instagram? Dan moet je de juiste boodschap met de juiste tone of voice verspreiden. Op die manier scoor je gegarandeerd. Het bereik van Instagram is dan ook niet te onderschatten. Met zo’n 400 miljoen gebruikers is het een van de grootste mobiele advertentieplatformen.

Doelgroep bepalen

Targeting is van groot belang bij elke advertentiecampagne. Als je lukraak te werk gaat en er niet in slaagt om de juiste doelgroep te bereiken, gooi je geld over de balk. Het is dan ook cruciaal om je doelgroep te kennen. Leeftijd, geslacht, interesses, locatie, demografie, enzovoort: hoe meer informatie, hoe beter.

In de Power Editor kun je alle targetingopties instellen. Voor Instagram-advertenties zijn overigens dezelfde doelgroepopties beschikbaar als voor Facebookadvertenties.

Wil je doeltreffend adverteren op Instagram? Dan moet je de juiste boodschap met de juiste tone of voice verspreiden.

Click to tweet!

Foto en onderwerp kiezen

Instagram is een visueel medium. Beeldmateriaal is dan ook uitermate belangrijk. Je hoeft geen professionele fotograaf te zijn om een geschikte foto te nemen. Met je smartphone kun je een foto maken die past binnen de look and feel van Instagram (let op de belichting en het standpunt). Uiteraard heb je een creatief, inspirerend en sprekend beeld nodig dat de aandacht trekt. Authenticiteit, menselijkheid en persoonlijkheid zijn goede raadgevers.

Het onderwerp van je campagne moet vooral het hart van je doelpubliek aanspreken. Je content moet Instagram-proof zijn: dat wil zeggen dat jouw boodschap voor je doelpubliek moet aanvoelen als een bericht van een vriend.

Aantrekkelijke copy

Bij een geslaagde Instagramadvertentie hoort aantrekkelijke copy. De beste leidraad? Less is more! Beperk je tot wat echt van belang is. De copy is bedoeld om je advertentie effectiever te maken. Enkele richtlijnen op een rijtje:

  • Heb je een zakelijk, frivool of avontuurlijk imago? De schrijfstijl moet de identiteit van je bedrijf weerspiegelen.
  • Schrijf niet over jezelf, maar stel jezelf in de plaats van je doelpubliek. Wat is hun leefwereld en hoe kun je daarop inspelen? Vraag je af hoe je hen emotioneel kunt aanspreken.
  • Spoor zeker aan tot actie en zorg voor een ‘sense of urgency’.

Tip: let op met text overlays. Ze kunnen nuttig zijn, maar mogen niet te commercieel overkomen.

Instagram is een community

Instagram is een community. Gebruikers zijn bereid om conversaties te starten en boodschappen te delen. Het is belangrijk om daarop in te spelen en je berichten ‘sharable’ te maken. Zo genereer je een zo groot mogelijk bereik.

Op die manier werpt je advertentiestrategie gegarandeerd z’n vruchten af en slaag je erin om de Instagram-community te bekoren.

Executive Summary

Adverteren op Instagram is aan een opmars bezig. Als je de juiste aanpak hanteert en je doelgroep op de juiste manier aanspreekt, zal je advertentiecampagne z’n effect niet missen en levert ze gegarandeerd resultaat op.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *