27.02.2019 - Search

Acht basics van zoekmachine-optimalisatie

Een website maken is tegenwoordig erg eenvoudig. Met een content management systeem zoals WordPress kan je in enkele minuten een website online zetten. Enkel je website online hebben is echter niet voldoende om hoog op Google te scoren. Daarom bieden we je enkele tips om te starten met zoekmachine-optimalisatie.

1. Sleutelwoorden

Het lijkt misschien evident, maar de zoektocht naar sleutelwoorden is veruit de belangrijkste stap om meer bezoekers aan te trekken. Bepaal vooraf de zoektermen die nuttig zijn voor je website. Bij welke zoektermen moeten jouw pagina’s bovenaan de resultaten komen? Doe dit echter niet met de losse pols, maar gebruik Google’s keyword tool. Dit hulpmiddel geeft je een schatting van het aantal maandelijkse zoekresultaten voor een bepaalde zoekterm. Hoe meer zoekopdrachten een zoekterm heeft, des te meer verkeer kan een hoge positie in de zoekresultaten je bieden.

Een fout die de meeste beginners van zoekmachine optimalisatie maken is het kiezen voor de korte zoektermen met een hoog aantal zoekopdrachten. Deze termen kunnen het meeste verkeer bieden, maar hebben ook veel concurrentie. Als je voor zoektermen gaat die uit meer dan één woord bestaan, heb je veel minder concurrentie en kan je dus sneller een hoge positie claimen.

 

2. Meta description

Als je weet voor welke keywords je in de zoekresultaten wilt komen, moet je bepalen op welke manier je getoond wilt worden. Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de meta tags title en description. In deze codes bepaal je de titel die in Google getoond wordt en vaak ook de beschrijving die onder de titel komt. Hoe relevanter deze titel en description zijn voor de zoekterm, hoe beter voor je positie en hoe hoger de kans dat zoekers ook doorklikken naar je website. Je moet je dus niet enkel richten op zoekwoorden, maar ook op een tekst die de zoekers aanspreekt en waarop ze ook echt willen klikken.

Let wel op het verschil tussen de title tag van je pagina en de meta tag title. De meta tag title wordt enkel getoond in zoekmachines en is onzichtbaar op je pagina, terwijl de title tag doorgaans de meest opvallende tekst op je website zal zijn. Ze hebben allebei belang voor SEO en je moet dus zeker onthouden in beiden sleutelwoorden te gebruiken. Het nut van een aparte meta tag title zit hem in de beperking die zoekmachines opleggen. Zo toont Google geen titel langer dan 60 tekens, maar kapt deze af in de zoekresultaten. Een halve titel spreekt natuurlijk minder aan dan een volledige.

Als je bijvoorbeeld WordPress gebruikt hebben we al een artikel voor je geschreven over SEO plugins. Met deze plugins wordt de meta description automatisch voor je aangemaakt, je moet ze enkel nog invullen onderaan een blogartikel of pagina.

Een meta description is niet universeel voor je hele website, je maakt aparte meta tags aan voor iedere pagina. Omdat de titel zo belangrijk is voor zoekmachines, is het dus een goed idee om voor al je belangrijkste zoektermen een aparte pagina aan te maken. Dit zorgt er niet alleen voor dat je hoger scoort op Google, maar ook dat bezoekers vanuit zoekmachines exact krijgen wat ze zoeken. Hierdoor verhoog je de kans dat ze overgaan tot een actie zoals een aankoop of zich inschrijven op je nieuwsbrief.

Ben je niet zeker of je meta description in orde is? Gebruik dan een hulpmiddel zoals meta SEO inspector voor Google chrome. Je kan meteen voor iedere pagina de meta tags zien en foute of missende tags worden duidelijk getoond.

 

3. Headings

Tussentitels in je blogartikels of op je pagina’s zorgen ervoor dat de structuur van je tekst duidelijker is. Maar ook zoekmachines lezen je teksten eerst diagonaal! Ze hechten meer belang aan elementen die opvallen zoals <H1>. Net als de titel van je pagina, moeten de H1 tags dus je belangrijkste zoektermen bevatten.

Beperk je niet alleen tot H1, ook H2 tot H6 zijn belangrijke factoren waarnaar Google en andere zoekmachines kijken. Een goed gestructureerde tekst is aangenaam te lezen en dat vinden zoekmachines ook leuk. Daarnaast kan je belangrijke zoektermen nog extra benadrukken door ze vet te zetten. Het helpt bezoekers je site/artikels te scannen en trekt de aandacht van zoekmachines.

Om je website te controleren kan je de Google chrome extensie Web Developer gebruiken. Hiermee kan je de headings op een pagina tonen om te zien hoe efficiënt je gebruik maakt van je headings. Veel websites gebruiken hun H1 tags niet of enkel voor afbeeldingen, wat zeker een gemiste kans is. De extensie kan echter veel meer, hij is zeker de moeite waard als je start met zoekmachine optimalisatie.

 

4. Alt en title tags voor afbeeldingen

Zoekmachines kunnen (nog) geen afbeeldingen lezen. Daarom is het belangrijk tekst toe te voegen aan deze afbeeldingen zodat ze toch een positieve invloed hebben op je positie in de zoekresultaten. Deze tekst bestaat uit twee onderdelen: de alt tag en de title tag. De title tag is de tekst die je ziet als je over een afbeelding gaat met je muis. De alt tag is de tekst die je ziet als de afbeelding niet getoond kan worden.

De eerste functie van deze tags is natuurlijk om de afbeeldingen duidelijker te maken voor je bezoekers. Door sleutelwoorden toe te voegen, hebben ze echter ook een invloed op je site’s ranking. Het is belangrijk een goede balans te vinden tussen bruikbaarheid en voldoende keywords.

 

5. Interne en inkomende links

Inkomende links

Links zijn een enorm belangrijke factor voor zoekmachine optimalisatie. Google bepaalt je plaats in Google aan de hand van de relevantie van je pagina en de autoriteit die je hebt. De relevantie bekom je door het gebruik van de juiste sleutelwoorden. Links van externe websites bewijzen de autoriteit van je website. Doordat iemand naar jouw pagina verwijst, geeft hij als het ware een stem voor de kwaliteit van je pagina.

Het is echter niet voldoende om veel links te hebben. Je moet rekening houden met de kwaliteit van de website die naar je linken. Google vindt niet dat iedere link evenwaardig is. Links van websites met een hogere kwaliteit hebben daarom een veel grotere invloed dan links van minder kwalitatieve pagina’s. De kwaliteit van een pagina wordt bepaald met de PageRank.

Met een simpele extensie zoals deze PageRank van de Chrome web store kan je van iedere pagina de kwaliteit zien. Als je een pagina ziet waar een link naar jouw website een meerwaarde kan bieden, kan je altijd contact opnemen met de webmaster. Vermijd echter voor links te betalen, aangezien dit tegen de regels van Google is en dit dus onder de term black hat SEO valt.

Interne links

Niet enkel links van buitenaf hebben een invloed op zoekmachine optimalisatie. Ook de links tussen je verschillende pagina’s op je eigen website hebben een invloed. Zoals eerder vermeld maak je best aparte landingspagina’s voor populaire zoektermen. Door naar deze pagina’s te verwijzen met relevante ankertekst, geef je Google een duidelijk teken dat van je website deze pagina het meest relevant is voor een zoekterm.

Ankertekst zijn de woorden die op een link staan. Bijvoorbeeld reciprocal links verwijst naar https://onlyhumans.com/nl-BE/blog/tag/seo/. Door relevante keywords te gebruiken in plaats van de URL kan je Google duidelijk maken waar de pagina over gaat en door ernaar te linken weet Google dat je hem belangrijk vindt voor dit thema. Bepaal dus welke pagina’s het meest relevant zijn voor je belangrijkste zoektermen en leg links met duidelijke ankertekst naar deze pagina’s en de kans is veel groter dat het deze pagina’s zijn die Google zal tonen in de resultaten.

 

6. Snelle website

Ik vind niets vervelender dan een website die traag laadt. Google is het daar met me eens, daarom worden websites die niet snel laden ook minder snel op een hoge positie getoond. Google ijvert voor een goede gebruikerservaring en een halve minuut wachten per website is dat zeker niet.

De meeste aanpassingen die je moet doen om je website sneller te maken zijn redelijk technisch. Maar Google biedt een hulpmiddel met een pagespeed test. Het test niet enkel de snelheid van je website, maar de test zegt je ook wat beter kan. Als je de technische kant van je website uitbesteed, kan je dit hulpmiddel gebruiken om specifieke vragen te stellen. Een ander hulpmiddel is de webpage test. Je kan beide tests best samen gebruiken om je webmaster aan het werk te zetten.

 

7. Robots.txt

Google weet niet zomaar dat je website bestaat of wat je veranderd hebt, daarom bestaan web robots (ook wel spiders of crawlers genoemd.) Ze bezoeken websites en bepalen wat belangrijk is voor de zoekmachines. Een domme fout die je moet vermijden is deze web robots te verbieden je website te bezoeken. Om zeker te zijn dat dit niet het geval is, ga je simpelweg naar www.(jouwwebsite.com)/robots.txt.

Hieronder zie je een voorbeeld van Mashable. De term “User-agent” verwijst naar de web robots die je wilt beheren, Google is namelijk niet de enige die gebruik maakt van deze webstandaard! Maar meestal wil je naar alle robots verwijzen en gebruik je het sterretje (*). Disallow verwijst naar de delen van je website die je niet wilt laten indexeren door zoekmachines. Soms wil je niet dat sommige pagina’s in zoekmachines voorkomen of verwijzen ze naar duplicate content of content van lage kwaliteit. Door disallow op te nemen zullen web robots deze pagina’s negeren.

User-agent: *
Disallow: /adcentric
Disallow: /adinterax
Disallow: /atlas
Disallow: /doubleclick
Disallow: /eyereturn
Disallow: /eyewonder
Disallow: /klipmart
Disallow: /pointroll
Disallow: /smartadserver
Disallow: /unicast
Disallow: /viewpoint
Disallow: /addineyeV2.html
Disallow: /canvas.html
Disallow: /DARTIframe.html
Disallow: /interim.html
Disallow: /oggiPlayerLoader.htm
Disallow: /videoeggbackup.html

Disallow: /facebook_xd_receiver.html
Disallow: /readme.html
Disallow: /rpc_relay.html
Disallow: /twitterlists/
Disallow: /wp-content/plugins/
Disallow: /wp-content/themes/

Je kan ook je sitemap in robots.txt opnemen om web robots door je website te leiden, waardoor je pagina sneller geïndexeerd kan worden.

 

8. #Durftevragen

Zoekmachine optimalisatie is niet eenvoudig en dat weten we. Dit zijn slechts enkele van de honderden signalen die Google gebruikt om de positie van je website te bepalen. Het is dan ook normaal dat je met vragen zit over het thema. Aarzel dus niet om ons vragen te stellen op Twitter, Facebook of in de reacties en we maken samen je websites sterker. Je kan eens door deze blog browsen voor tal van tips, casestudies en dont’s.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans