Aantrekkelijke titels en meta beschrijvingen schrijven voor een hoge positie in Google – Back 2 Basics

Een hoge positie in Google is goed, zeer goed zelfs. Uiteraard moet dan ook op je link geklikt worden. Gebruikers moeten overtuigd worden om op je link te klikken. Hieronder geven we enkele tips mee om je link(s) op de SERP (zoekmachine resultatenpagina ofte Search engine result pages) van verschillende zoekmachines aantrekkelijk te maken.

Plaats je belangrijkste zoekwoorden in de titel-beschrijving

Google, Bing en andere zoekmachines laten woorden, die overeenkomen met woorden uit de zoekopdracht, in het vet verschijnen in de zoekresultaten. Woorden die in het vet staan in de titel en beschrijving van jouw link zorgen ervoor dat je link opvalt voor gebruikers.

Gebruik aantrekkelijke titels voor webpagina’s

Voeg een call to action en je USP(s) toe in de titel van de webpagina(‘s). De titel van webpagina’s is de enige tekst die zoekmachines normaal gezien niet aanpassen in de zoekresultaten:

  • Zorg ervoor dat titels van webpagina’s beschrijvend zijn. Het moet duidelijk zijn voor gebruikers wat er op de pagina te vinden zal zijn
  • Indien mogelijk kan je dus een call to action en unieke voordelen toevoegen aan de titel van webpagina’s
  • De belangrijkste informatie zou vooraan in je titel moeten staan. Titels kunnen afgekort worden in de resultaten op zoekmachines waardoor gebruikers niet de hele titel te zien krijgen en dus een belangrijk deel kunnen ‘missen’
  • Wanneer je merk- of bedrijfsnaam niet (goed) gekend is, heeft het ook geen meerwaarde deze in de titel te plaatsen
  • Gebruik nooit dezelfde titels voor al je pagina’s!

Om te vermijden dat Google je titels en beschrijvingen aanpast of afkort in zoekresultaten moet je ervoor zorgen dat je titels en beschrijvingen relevant, uniek en aantrekkelijk zijn. Prop je site dus niet vol met boilerplate teksten.

Optimaliseer de beschrijvingen van je webpagina’s

Hoewel Google een nieuwe beschrijvingssnippet opmaakt voor je website, kan het helpen om de meta beschrijving van je webpagina(‘s) te optimaliseren voor (andere) zoekmachines die de beschrijving weergeven.

Net als de titel van een webpagina, zou de beschrijving een CTA moeten bevatten en zou het gebruikers moeten vertellen waarom jouw site beter is dan die van anderen.

slechte_goede_titel

Tracht sitelinks en breadcrumbs voor je site te krijgen

Resultaten die sitelinks en/of breadcrumbs bevatten, vallen veel meer op in zoekmachine resultaten. Bekijk daarom je website design en de navigatie-elementen op je webpagina’s en zorg ervoor dat Google de juiste pagina’s vindt voor sitelinks en breadcrumbs.

Bedenk altijd dat je in eerste plaats moet optimaliseren voor echte mensen. Als je in de top 10 staat op de page rank maar je bezoekers vinden je pagina’s niet interessant, zal je niet lang blijven staan en haal je er al zeker geen voordeel uit.

Bekijk daarom zeker onze twee posts over converteren kan je leren. Die staan boordevol tips om van bezoekers klanten te maken.

5 Comments

  1. Je voorbeeld van een slechte link vind ik nogal makkelijk door de bocht. Ik had toch liever iets uit de praktijk gezien, zoals enkel de naam van het bedrijf zonder te weten wat ze doen. Bijvoorbeeld ‘De Groot’. Is dat een autohandelaar of verkoopt het schroeven of is het een grote winkel of is het een reisorganisatie?

    Daarnaast worden metatags steeds minder gelezen en gaat het om de content op de website. De H1, H2 en H3 tags raad ik daarom liever aan om beter in Google te komen.

    groeten,

    Stijn Driessen

  2. Sluit me aan bij Stijn.

  3. Tom Bogaert

    10 months ago

    Bedankt voor je bijdrage, internet marketing specialist!

  4. Johnb699

    5 months ago

    I do consider all the ideas you’ve presented on your post. They’re really convincing and can certainly work. Still, the posts are very brief for novices. May just you please extend them a little from next time? Thanks for the post. ddbkddgeceak




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *