5 tips voor gegarandeerd social media engagement

social media engagementBedrijven kijken nog te vaak naar zichzelf als het aankomt op content. Ze denken dat commerciële content de snelste weg is naar een feitelijke verkoop. Niets is minder waar. Mensen zijn op zoek naar content die in het oog springt, iets bijbrengt, inspireert. De sleutel tot social media engagement? Boeiende content plaatsen én ‘social’ zijn. Zonder deze elementen zal je content nooit viraal gaan.

Los problemen op

Sociale media zijn geen verkoopplatformen. Wanneer mensen sociale media gebruiken, zijn ze niet op zoek naar verkoopspraatjes. Ze zijn op zoek naar waardevolle en probleemoplossende informatie. Voorzie deze informatie dan ook. In plaats van je nieuwe product te promoten, kan je bijvoorbeeld uitleggen hoe je lezers er tijd of geld mee zullen besparen. Stel een veel voorkomend probleem aan de kaak en maak duidelijk hoe je daar als bedrijf een oplossing voor biedt.

Trek de aandacht

Tekst is natuurlijk noodzakelijk, maar een droge brok tekst is niet erg uitnodigend. Gebruik dus zeker ook afbeeldingen of experimenteer met video. Verzorg ook zeker je headlines: een goede headline nodigt immers uit tot lezen.

Mensen zijn op zoek naar content die in het oog springt, iets bijbrengt, inspireert.

Click to tweet!

Stimuleer tweerichtingsverkeer

Door vragen te stellen of feedback te vragen, stimuleer je social media gebruikers om hun mening te geven en in dialoog te treden.

Antwoord, comment en share

… Maar dat werkt natuurlijk enkel als je hier ook iets mee doet. Bedank mensen voor hun antwoord of feedback en beantwoord wedervragen. Ook als mensen eigen vragen opwerpen, moet je deze beantwoorden. Social media is intrinsiek ‘social’: als je niet van plan bent om in gesprek te gaan, dan is het waarschijnlijk niet voor jou. Ook regelmatig zelfs comments achterlaten en artikels van anderen delen, hoort erbij.

Wees aanwezig op het juiste sociale netwerk

Heb je een restaurant? Wees dan actief op Foodspotting. Heb je een bedrijf in de media, of in marketing? Wees dan actief op Twitter. Actief zijn op sociale media is belangrijk, maar nog belangrijker is het juiste sociale netwerk kiezen of een combinatie van verschillende sociale media. Het heeft geen nut om actief te zijn op een bepaald netwerk, als je doelgroep er niet aanwezig is. Target de juiste sociale media in lijn van je productaanbod. Omdat je hierdoor ook een meer relevante doelgroep aanspreekt, zul je zien dat er veel meer engagement is.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *