5 levensbelangrijke do’s & 5 levensbedreigende don’ts bij b2b landingpagina optimalisatie

Landing page B2BB2B marketeers weten dat hun doelgroepen op een andere manier moeten worden benaderd dan bij de B2C. Bij B2B marketing moeten de accenten anders worden gelegd. Bij het optimaliseren van de landing page (de pagina waarop een bezoeker terecht komt vanuit een externe bron zoals een zoekmachine) is het doel voor beiden hetzelfde. Een landing page moet leiden tot meer acties, ook wel conversies genoemd.

Waarom Landing page optimalisatie? Ja, Waarom?

Het optimaliseren van uw landing page is niet alleen voor de internet marketeer handig maar het zijn eerst en vooral uw klanten die de aandacht verdienen. Want het zijn zij uiteindelijk zij die uw bedrijf draaiende zullen houden. Men denkt vaak dat landing page optimalisatie enkel onderdeel is van een ppc-campagne of van een email marketing campagne om weer verkeer te verkrijgen naar uw website. Maar de basis van landing page optimalisatie, en tevens zeer essentieel voor uw business, is het omzetten van bezoekers tot klanten die zich binden aan uw bedrijf door een aankoop of contactformulier in te vullen. De meest gemaakte fout is dat marketeers hun bezoekers die gericht zoeken laten belanden op de homepage met geen duidelijke call to action.

Do’s en Don’ts voor B2B landing page optimalisatie

We overlopen enkele Do’s een Don’ts die interessant zijn voor uw B2B landing page optimalisatie.

Do’s:

  • De tekst op uw landing page moet relevante keywords bevatten met de advertentie of email die de link bevatten naar de landing page. Gebruik de keywords die uit uw analyse naar voor kwamen.
  • Zorg voor een bondige content met voldoende informatie op uw landing page want de meeste bezoekers komen bij u terecht via een zoekmachine. Ze zijn gericht op zoek gegaan naar deze informatie. Om deze content te maken baseert u zich op keywords die u heeft afgeleid uit de keyword analyse.
  • Zorg dat de bezoeker de essentie van de aanbieding meteen voor zich krijgt en niet dat men nog naar onderen moet scrollen.
  • Omdat B2B relaties over langere periodes kunnen gaan  is het belangrijk dat je vertrouwen uitstraalt met je landing page. Deze pagina zorgt voor de eerste indruk. Als het mogelijk is moeten er positieve reviews te lezen zijn van tevreden klanten. Voeg ook sowieso het logo toe van het bedrijf want ook dit geeft de bezoeker extra vertrouwen.
  • Combineer uw landing page aan uw social media door op de landing page een like- of retweet-button te tonen. Zo kunnen uw klanten makkelijk reviews maken waardoor uw marketing campagne meer mensen kan bereiken. Het geeft u ook de mogelijkheid om uw social media strategie verder uit te werken door op reviews te reageren en conversaties aan te vangen met uw publiek.

Don’ts:

  • Zorg ervoor dat u geen verkeer langs uw homepage leidt want dit zal uw conversies negatief beïnvloeden. Zorg ervoor dat mensen die op uw advertenties klikken of naar een specifiek product zoeken via de zoekmachine, onmiddellijk terecht komen op de pagina met het product.
  • Geen extra’s menu opties op uw landingpage weergeven. U heeft betaald voor de klant om op uw pagina te laten komen dan wilt u ook dat hij enkel en alleen over gaat tot een actie.
  • Geef nooit twee aanbiedingen op één landing page weer. Geef de klant enkel wat hij zoekt zodat hij sneller tot aankoop kan overgaan.
  • Overdrijf niet met visuele effecten. Voeg niets toe dat de aandacht kan afleiden van het product of de call-to-action die is bijgevoegd.
  • Vergeet niet de mogelijkheid te benutten om een follow up mail te versturen. Deze mail met een dankwoord en informatie over de verkoop wordt sowieso gelezen. Maak dus werk van deze mail zodat uw klanten een extra wow effect krijgen. Deze mail moet de vertrouwensrelatie versterken tussen u en uw klant.

Niet smekend, maar wel duidelijk wezen!

De opzet van een goede landing page is uw klanten navigeren tot een verkoop. Het is belangrijk dat u niet te veel aandacht vestigt op reclame en verkoop zodat u bedelend overkomt bij de klant. Zorg ervoor dat het duidelijk is hoe de klant het traject moet doorlopen om tot een verkoop te komen Zorg er dus voor dat u de klant niet afleidt met een hoeveelheid aan visuele franjes. Als u een paar verschillende ideeën heeft voor uw landing page en u weet niet welke het meest conversies zal hebben, dan raden wij u aan de A/B test uit te voeren. Bij deze test wordt aan een groep de ene variant getoond en aan de andere aan een andere groep van bezoekers. Zo kan u kiezen voor de meest efficiënte van de twee versies.

De landing page is voor veel potentiële klanten de eerste visual die men krijgt van uw bedrijf. Daarom is het uiterst belangrijk dat uw landing page veel aandacht krijgt bij het optimaliseren van uw website.

Bron: Charlwood E-marketing

2 Comments

  1. JorisR

    10 months ago

    Bron toegevoegd.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *