23 regels voor eye tracking onderzoek

oogOp zijn blog geeft business bestseller auteur Seth Godin niet minder dan 23 conclusies uit eye tracking onderzoek. Sommige liggen voor de hand, terwijl andere zorgen voor fronsende wenkbrauwen. Wij rangschikken ze even voor u :

  • advertenties bovenaan en links op de pagina worden het best bekeken
  • advertenties naast de beste inhoud worden vaker opgemerkt
  • lezers negeren banners
  • tekst ads worden van alle geteste formaten het meest opzettelijk bekeken
  • grote tekstblokken worden genegeerd
  • tekst trekt de aandacht và³à³r afbeeldingen
  • tekstgrootte beïnvloedt kijkgedrag
  • kortere paragrafen werken beter dan lange
  • witruimte is goed
  • grotere afbeeldingen krijgen meer aandacht
  • nette, heldere gezichten in afbeeldingen zorgen voor een hogere oogfixatie
  • opzichtige formatering en lettertypes worden genegeerd
  • formattering kan de aandacht trekken
  • 1 koloms-layout werkt beter dan layouts met meerdere kolommen op het vlak van oogfixatie
  • headings trekken de aandacht
  • gebruikers kijken slechts naar een subtitel als het hen interesseert
  • gebruik nummers als opsommingen
  • lijstjes houden de aandacht van de lezer langer vast
  • initiële oogbewegingen focussen op de linkerbovenhoek van de webpagina
  • gebruikers kijken initieel naar de boven- en linkerkant van de pagina, waarna ze geleidelijk naar beneden en rechts afdwalen
  • de inhoud onderaan de pagina wordt doorgaans gescand
  • surfers kijken lang en intensief naar menu’s en knoppen
  • navigatie werkt beter als ze bovenaan de pagina wordt geplaatst

Is uw interesse in eye tracking gewekt? QueroMedia gebruikt de laatste nieuwe technologie om de oogbewegingen van uw websitebezoekers te registreren en te vertalen naar een persuasive webdesign. Meer info op www.queromedia.com

4 Comments

  1. joostcanters

    16 months ago

    Uit interesse: welke regels zorgden bij u voor gefrons?

  2. Tom Michiels

    16 months ago

    wat me verwondert, is bijvoorbeeld dat tekst ads het meest opzettelijk worden bekeken van alle geteste formaten. Dat is goed nieuws voor adverteerders via platforms zoals Google AdWords!

    Ook een iets minder voor de hand liggende conclusie, is dat tekst de aandacht trekt và³à³r afbeeldingen. Ik heb het inderdaad ook al zo ervaren, maar toch strookt het niet volledig met onze “zap”-cultuur.

  3. Hans Mampaey

    16 months ago

    Slecht nieuws voor bedrijven zoals Tradedoubler ed. ..aangezien lezers blijkbaar banners negeren.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *