101 redenen om SEO te verwerken in Public Relations 2.0

Ik heb natuurlijk ook geen idee hoeveel keer er Google news en andere nieuws zoekmachines, nieuws of blogaggregators gebruikt worden per maand, maar veel zal het in ieder geval zijn.

Feit is dat iedereen zoekmachines gebruikt

1. 30% gebruikt zoekmachines om informatie te vinden
2. 27% om nieuwsredenen

en dus geldt dat ook voor journalisten.

3. 98% van de journalisten zou dagelijks online gaan (en die 2 andere procenten, wat doen die? de telex lezen?)
4. 92% voor research voor hun artikels
5. 81% gewoon om te zoeken
6. 76% om nieuwe bronnen te zoeken, experts te vinden
7. 73% om persberichten te vinden

Sources: Middleberg/Ross Survey and Pew Internet and American Life Project

Welke voordelen heeft het aanpassen van een persbericht in functie van het woordgebruik van de surfers?

8. Je wordt vaker gevonden in Google Nieuws en ander nieuwszoekmachines
9. Je bouwt er relevante links (ev. door linkbaiting) door volgens de kwaliteitsrichtlijnen van Google
10. Als je persbericht wordt opgepikt door nieuwsdiensten is dit waarschijnlijk zeer goed voor je ‘online reputation’ (in het licht van ‘search engine reputation management’)
11. Meer bezoekers op je site betekent meer kansen creëren dat deze bezoekers worden omgezet in leads en uiteindelijk in klanten.
12. De impakt kan je meten via website analyse parameters zoals ‘aantal bezoekers’ op specifieke landingpagina’s voor dit persbericht.
13. Het zet jou en je bedrijf aan om na te denken, te checken via ‘keyword research’ (zoektermonderzoek) welke zoektermen in jou sector belangrijk zijn inzake populariteit (hoe vaak wordt er op gezocht).
14. In persberichten kan je gemakkelijk ‘long tail’ zoektermen verwerken, het houdt je tekst levendig en afwisselend.
15. Als je bericht wordt opgepikt door de ‘community’ is het een kost-effectief alternatief voor ‘link buying’.
16. Het korte termijn effect = meer traffiek
17. Het lange termijn effect = langdurige visibiliteit van je website doordat je ‘ongewild’ aan linkbuilding hebt gedaan.

Ok, 101 redenen was wat veel, maar toch redenen genoeg om dit in je pr te gaan verwerken. Wellicht komt er nog een ‘part 2’.

Hier alvast nog een template van Shink Comm. voor een social media press release. In PR 2.0 wordt er plaats gemaakt voor een persbericht met links naar delicious, digg, etc., maar ook een podcast of een video (al dan niet op Youtube). Ik ben het in ieder geval nog niet tegengekomen dat bedrijven dit zo doen. Of ze dit zo gaan doen? Ik ben er zeker van.
social media press release

Tot slot nog een video over PR + SEO

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HmeWpwUWJeo[/youtube]

1 Comment

  1. Leuke post, video kende ik nog niet. SEO PR is ergens helemaal niet nieuw, en ergens nog volledig onontgonnen terrein. Onlangs sloten we zelf een samenwerkingsverband met Het PR Bureau in Amsterdam om SEO PR vanuit onze zoekmachinemarketing-expertise invulling te gaan geven.

    Public Relations en SEO kunnen elkaar absoluut versterken, maar het wordt inderdaad nog maar weinig gedaan. Wat hierbij een rol speelt is dat de meeste PR bureaus geen kaas hebben gegeten van online media, laat staan zoekmachinemarketing. Daarnaast hebben PR bureaus de nieuwe doelgroep – bloggers – nog niet omarmd en weten ze niet hoe en waarmee hen te benaderen. Ook staan veel SEO bureaus onterecht huiverig tegenover kennisdeling, in elk geval in Nederland.

    Dat het gaat komen is dus inderdaad wel zeker, de vraag is echter: wanneer?




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *