De voordelen van Affiliate Marketing | DMF 2012

Veel affiliatenetwerken aanwezig op Digital Marketing First in het Brusselse Tour & Taxis afgelopen donderdag. TradeDoubler, Zanox, TradeTracker, Daisycon, Netaffiliation, … Alle grote netwerken tekenden present. En dat valt niet te verwonderen. Affiliate marketing zit duidelijk in de lift in België. Net als in bijvoorbeeld Nederland raakt affiliate marketing ook in België steeds meer ingeburgerd.

Om die groei te ondersteunen, en nog meer adverteerders aan boord van de affiliate trein te krijgen, deed David Warszawski, Sales Manager bij TradeTracker, nog eens alle voordelen van affiliate marketing uit de doeken in een korte, maar heldere sessie.

Veel mogelijkheden als adverteerder

Als adverteerder heb je al snel heel wat mogelijkheden met affiliate marketing. Afhankelijk van de marketingstrategie kan je kiezen uit campagnes op basis van CPM, CPC, CPA of CPL. Affiliate marketing blijkt echter voornamelijk een populair medium te zijn voor CPA of CPL. Maar liefst 90 % van alle campagnes via affiliate netwerken hebben als doel om meer klanten binnen te halen. Wat betreft campagnes op basis van CPA heb je als adverteerder de keuze uit een vaste fee of een fee volgens percentage. CPL campagnes lopen daarentegen steeds volgens een vaste fee per lead.

Bij affiliate marketing heb je de keuze om enkel te betalen voor de conversie dat je zelf vooropstelt. Op dat vlak heeft affiliate marketing dus een voordeel ten opzichte van Google Adwords, waar je steeds betaalt op basis van CPM of CPC. Spendeer je veel via affiliate marketing, dan wil dit automatisch ook zeggen dat je veel conversies gegenereerd hebt. Heb je geen conversies behaald, dan heb je ook niets verloren.

Grote variëteit aan websites

De sterke groei van affiliate netwerken, het grote potentieel en de mogelijkheid om tweetalig te adverteren (niet onbelangrijk in België) zijn de volgende drie voordelen die David Warszawski aanhaalt. De toenemende variëteit aan websites is inderdaad een groot voordeel bij affiliate netwerken. Bovendien blijft het niet beperkt tot bijvoorbeeld blogs, maar kan je bij affiliate netwerken ook adverteren via bijvoorbeeld social media, zoals Facebook pagina’s.

Affiliate marketing heeft bovendien nog als voordelen dat je kan targetten, dat het meetbaar is, dat het budgetvriendelijk is, dat het accurate rapportering mogelijk maakt, en een laag risico heeft.

Maar …

Dat affiliate marketing heel wat voordelen heeft als advertentiekanaal, en op z’n minst een mooie aanvulling kan zijn op andere advertentiekanalen, mag blijken uit de stijgende populariteit. Maar toch zijn er nog steeds enkele nadelen waarmee je als adverteerder rekening moet houden. Als adverteerder zal je namelijk voornamelijk terechtkomen op kleinere websites, en niet zozeer op de grotere premium sites. Is er toch een premium site die jouw campagne oppikt, dan zal je eerder eindigen als low floating campagne, waardoor de kwaliteit van de conversies wel eens kan tegenvallen.

Toch loont het zeker de moeite om als adverteerder een test te doen met affiliate marketing. Zoals aangegeven in de sessie van David Warszawski heb je als adverteerder heel wat mogelijkheden op vlak van rewarding naar de publishers toe, waardoor je de kosten zeker binnen de perken kan houden.

Executive Summary

Affiliate Marketing
Affiliate Marketing wordt steeds populairder in België. Ontdek hier enkele grote voordelen van affiliate marketing.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *